عضو احساس اخبار تصویر زندگی مراسم عقد

عضو: احساس اخبار تصویر زندگی مراسم عقد پیشنهادات تبریک ازدواج مراسم ازدواج دنیای بازیگری

گت بلاگز اخبار پزشکی فقر ویتامین D بیداد می کند

کارشناسان سلامت می گویند: کمبود ویتامین D در ایرانی ها جدی هست. 80 درصد مردم کشور عزیزمان ایران کمبود ویتامین D دارند. کمبودی که بی توجهی به آن، خطر مبتلا شدن ب

فقر ویتامین D بیداد می کند

فقر ویتامین D بیداد می کند

عبارات مهم : تغذیه

کارشناسان سلامت می گویند: کمبود ویتامین D در ایرانی ها جدی هست. 80 درصد مردم کشور عزیزمان ایران کمبود ویتامین D دارند. کمبودی که بی توجهی به آن، خطر مبتلا شدن به افسردگی، ضعف عضلات و ام اس را زیاد کردن داده است.

به گزارش ایرنا، ویتامین D از مواد مغذی مورد نیاز جهت بدن است که به رشد و استحکام استخوانها از طریق کنترل تعادل کلسیم و فسفر کمک می کند. این ویتامین با ایجاد زیاد کردن جذب فسفر و کلسیم از روده ها و کم کردن دفع از کلیه به متابولیسم استخوان ها کمک می کند.

ویتامین D به عنوان یکی از ویتامین های محلول در چربی در جذب کلسیم از طریق روده ها نقش مهمی ایفا می کند. کمبود این ویتامین باعث می شود کلسیم نتواند در بدن به جذب شود. در نتیجه جذب کلسیم کم کردن و بدن با اختلالات متعددی مواجه می شود.

فقر ویتامین D بیداد می کند

امروزه بسیاری از افراد از دردهای عضلات، بی حوصلگی، درد پاها و استخوانها، بی خوابی و کم تحرکی زحمت می برند که می تواند ناشی از کمبود ویتامین D باشد.

ضیاءالدین مظهری، عضو هیات مدیره انجمن متخصصان تغذیه در این باره به خبرنگار ایرنا می گوید: اغلب افرادی که به متخصصان تغذیه مراجعه می کنند، دچار کمبود ویتامین Dهستند. آلودگی هوا، کم تحرکی، قرار نگرفتن در معرض تابش نور خورشید به مدت یک تا 10 دقیقه در روز، به خاص قسمت پاها و دست ها و نداشتن تغذیه مناسب از جمله مواردی است که کمبود این ویتامین را شدت یافتن می کند.

کارشناسان سلامت می گویند: کمبود ویتامین D در ایرانی ها جدی هست. 80 درصد مردم کشور عزیزمان ایران کمبود ویتامین D دارند. کمبودی که بی توجهی به آن، خطر مبتلا شدن ب

*سبک زندگی مردم به هم ریخته

وی می افزاید: در حال حاضر سبک زندگی مردم به هم ریخته، بسیاری از افراد به علت مشغله های زندگی و کاری یا بی حوصلگی، غذاهای آماده می خورند و این امر آفت جان مردم شده است است.

این متخصص تغذیه افزود: کمبود ویتامین D بیماریهای بسیاری از جمله پوکی استخوان، شکستگی عضلات، افسردگی، سرطان ها و دیابت را در افراد به وجود می آورد، شیوع این امراض در جامعه بالاست به عنوان مثال حداقل 16 درصد جمعیت کشور دچار افسردگی هستند و حداقل هفت میلیون نفر به دیابت مبتلا هستند. افراد باید دکتر خود باشند و حتما با عوض کردن سبک زندگی، مواد غذایی که حاوی این ویتامین هستند را مصرف کنند.

فقر ویتامین D بیداد می کند

مظهری تصریح می کند: صدماتی که از بروز کمبود ویتامین D به وجود می آید قابل جبران نیست و مورد نیاز است همه افراد در گروه هایی سنی نوزاد، کودک، بزرگسال و سالمند با توجه به جنس و سن خود مواد غذایی حاوی پروتئین مصرف کنند.

* خطر MS از عواقب کمبود ویتامین D

استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی می افزاید: امروزه ثابت شده است کمبود ویتامین D در بروز بیماری MS تاثیرفراوان دارد. افراد جامعه باید سلامت خود را در اولویت و نشانه زندگی قرار دهند، بدن انسان به ریزمغذی ها و درشت مغذی ها نیاز دارد تا به میلیاردها سلول جان ببخشد.

کارشناسان سلامت می گویند: کمبود ویتامین D در ایرانی ها جدی هست. 80 درصد مردم کشور عزیزمان ایران کمبود ویتامین D دارند. کمبودی که بی توجهی به آن، خطر مبتلا شدن ب

مظهری می گوید: مورد نیاز است افراد در تغذیه خود از تنوع غذایی مشمول بر چهار گروه مهم نان و غلات، سبزیجات، شیر و لبنات و گوشت های سفید و قرمز استفاده کنند تا پروتئین مورد نیاز بدن تامین شود.

وی می افزاید: تناسب در خواب و بیداری، فعالیتهای بدنی و استفاده از مایعات به خصوص آب سالم در تامین ویتامین نقش دارد .85 درصد بدن نوزادان، 70 درصد بدن کودکان و 60 درصد بدن بزرگسالان از آب تشکیل شده است و در بین سلولها تقسیم می شوند.

فقر ویتامین D بیداد می کند

* آبمیوه و نوشابه جای آب را نمی گیرد

مظهری، مصرف آبمیوه ها و نوشابه ها را در تامین آب مورد نیاز بدن موثر نمی داند و اضافه می کند: فقط آب می تواند سموم مولکولهای دریافتی از غذاها را از طریق مدفوع و ادرار دفع کند.

وی راجع به مصرف قرص ویتامین D می گوید: افراد بزرگسالی که به بعضی از مواد غذایی حساسیت دارند، می توانند کپسول 50هزار واحدی ویتامین D را به صورت هفته ای یک عدد قرص در هشت هفته و بعد ماهی یک تا دو قرص مصرف کنند.

*خودسرانه قرص ویتامین D نخورید

این متخصص تغذیه افزود: نباید قرص ویتامین D را خودسرانه مصرف کرد. خودسرانه مصرف کردن این ویتامین زیانبار است و مسمویت های شدید ایجاد می کند.

مینا کربلایی، کارشناس تغذیه نیز در این باره به خبرنگار ایرنا می گوید: همه مواد غذایی دارای ویتامینD نیستند، این ویتامین در تخم مرغ، ماهی های چرب مانند سالمون و تن، جگر گوساله یا بعضی از انواع پنیر و همچنین لبنیات، غلات، آبمیوه یا سایر نوشیدنی های گیاهی غنی شده است (مانند شیر بادام) موجود است.

وی با اشاره به اینکه درصد بالایی از مردم کشورمان به کمبود این ویتامین و امراض ناشی از آنها مواجه هستند، می افزاید: توصیه می شود که بزرگسالان زیر ۷۰ سال، در روز ۶۰۰واحد ویتامین D مصرف و افراد بالای ۷۰ سال نیز روزانه ۸۰۰ واحد دریافت کنند.

* قرار گرفتن در برابر نور خورشید به مدت 10 دقیقه

وی تصریح می کند: قرار گرفتن در معرض نور خورشید نیز راه مناسب دیگری جهت رساندن ویتامین D به بدن است و بهتر است افراد سه بار در هفته و هر بار 10دقیقه در معرض آفتاب قرار بگیرند، این کار باعث جبران این کمبود می شود.

کربلایی اظهار می دارد: کمبود ویتامین D یکی از مرسوم ترین موارد کمبود ویتامین است که می تواند عواقبی جدی جهت سلامتی داشته باشد، داشتن رژیم غذایی غنی از این ویتامین و چند بار در هفته قرار گرفتن در معرض نور خورشید، اغلب می تواند به بازیابی سطح این ویتامین کمک کند.

واژه های کلیدی: تغذیه | زندگی | کلسیم | خورشید | ویتامین | ویتامین | سبک زندگی | نور خورشید | رژیم غذایی | مواد غذایی

دانلود


دانلود فایل ها

نویسنده : getblogs